
 

 
Murdoch’s Fox Effect:  

How full ownership of Sky risks 
undermining British broadcasting 

standards 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
30 March 2017 
Rebecca P. Lenn 
Meredith Alexander  
 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   2 

About Avaaz 
Avaaz—meaning "voice" in several European, Middle Eastern and Asian languages—launched 
in 2007 with a simple democratic mission: organize citizens of all nations to close the gap 
between the world we have and the world most people everywhere want. 
 
Avaaz empowers millions of people from all walks of life to take action on pressing global, 
regional and national issues, from corruption and poverty to conflict and climate change. Our 
model of internet organising allows thousands of individual efforts, however small, to be rapidly 
combined into a powerful collective force. 
 
The Avaaz community campaigns in 18 languages, served by a core team on 6 continents and 
thousands of volunteers. We take action -- signing petitions, funding media campaigns and 
direct actions, emailing, calling and lobbying governments, and organising "offline" protests and 
events -- to ensure that the views and values of the world's people inform the decisions that 
affect us all. We have over 1.6 million members in the United Kingdom. 

About Media Matters for America 
Media Matters for America is a web-based, not-for-profit, 501(c)(3) progressive research and 
information center dedicated to comprehensively monitoring, analysing, and correcting 
conservative misinformation in the U.S. media. 
 
Launched in May 2004, Media Matters for America put in place, for the first time, the means to 
systematically monitor a cross section of print, broadcast, cable, radio, and Internet media 
outlets for conservative misinformation - news or commentary that is not accurate, reliable, or 
credible and that forwards the conservative agenda - every day, in real time. 
 
Using the website mediamatters.org as the principal vehicle for disseminating research and 
information, Media Matters posts rapid-response items as well as longer research and analytic 
reports documenting conservative misinformation throughout the media. Additionally, Media 
Matters works daily to notify activists, journalists, pundits, and the general public about 
instances of misinformation, providing them with the resources to rebut false claims and to take 
direct action against offending media institutions. 
  



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   3 

 

Introduction - The Public Interest Test 
21st Century Fox (21C Fox) has bid to own Sky plc outright, and Secretary of State Karen 
Bradley has requested Ofcom, the regulator, to assess 21C Fox in two areas. One of these is 
the “broadcast standards public interest consideration”. This requires Ofcom to be satisfied that: 
           

“...persons carrying on media enterprises, and for those with control of such enterprises, to 
have a genuine commitment to the attainment in relation to broadcasting of the 
standards objectives set out in section 319 of the Communications Act 2003”.1   

           
Ofcom’s role is to “conduct an initial investigation into the public interest considerations and to 
provide advice and recommendations on the Secretary of State’s decision on whether she 
should refer the case to the Competition and Markets Authority (CMA) for further analysis.” This 
document aims to aid Ofcom in this initial investigation, presenting evidence of the threat Fox 
poses to broadcasting standards contained in the 2003 Communications Act and the 
Broadcasting Code mandated by that act.  
 
We argue that the bid should not be allowed to go ahead because it fails the broadcast 
standards public interest consideration in two material ways:    

1. 21C Fox claim to have introduced strong compliance and corporate governance systems 
since the phone hacking and associated scandals of 2012, yet there is continued pattern 
of poor corporate governance  

2. There is an overwhelming pattern of failure to comply with the broadcasting standards 
objectives, particularly impartiality, accuracy, offensive and harmful material, and 
independence of editorial control. This pattern of non-compliance demonstrates 21C 
Fox’s lack of any genuine commitment to the section 319 standards objectives. 

 
This submission argues these points with as much detail as we were able to provide within the 
deadline for submissions to the invitation to comment, and points to a wealth of further evidence 
Ofcom should draw on in its assessment. Media Matters for America has been cataloguing the 
inaccuracies, lack of impartiality, and the offensive material broadcast by Fox News Channel 
and Fox Business Network -- both owned by 21C Fox -- for years, the documentation of which 
can be found on their website2.   
 
In addition, we recommend that Ofcom requests further information from the bidder 21C Fox as 
part of its public interest test analysis, including material on internal company policies and 
procedures that would be required to guarantee implementation of the Broadcasting Code. This 
should include documents from Fox companies in the US and Australia that detail: 
 

                                                
1 Invitation to comment for public interest test on the proposed acquisition of Sky plc by Twenty- First 
Century Fox, Inc., Ofcom, 16th March 2016, p.1.   
2 https://mediamatters.org/ 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   4 

● Information about any Fox News host(s) who have been taken off air after making 
abusive or derogatory treatment of individuals, groups, religions or communities, noting 
also if they have subsequently been reemployed in any capacity by 21C Fox, News 
Corporation, or by Rupert Murdoch or his children directly 

● Information about any Fox News host(s) who have been taken off air after making 
repeated inaccurate claims, noting also if they have subsequently been reemployed in 
any capacity by 21C Fox, News Corporation, or the Murdochs directly 

● Policies that require impartiality in news and current affairs presentation, including 
apologising for inaccurate or offensive content, and examples of how these policies are 
enforced 

● Policies and procedures relating to sexual harassment and related abuse of staff 
● Minutes showing any examples of the independent board members voting against 

substantive policies recommended by the Murdochs.  
 
In her letter to 21C Fox of 3rd March 2017, the Secretary of State says that “the extent to which 
21C Fox and the individuals who will have control of Sky and/or who will be responsible for 
carrying on the business of Sky following the merger have a good record of compliance more 
generally (i.e. with the rules and standards applicable in the other markets in which they have 
operated) may also be relevant to this ground”3 and that UK authorities have previously 
identified serious failures of corporate governance at Murdoch-owned companies.  
     
Fox’s track record in the United States and in Australia, and to a lesser extent in the UK in its 
retransmission of Fox News, shows that it cannot be trusted to comply with the section 319 
broadcasting standards objectives and the Broadcasting Code. The way that Murdoch-owned 
companies have operated in several jurisdictions, including the recent moves to make Sky 
Australia more like Fox News, gives good grounds to believe that they would use this takeover 
to stretch, break, and then change the code to suit their agenda.  
 
The UK deserves a TV news and current affairs broadcaster that is fair, fact-driven, and free 
from interests that seek to influence public policy. If 21C Fox’s bid to take full control of Sky is 
approved, the UK is likely to see irreparable harm done to both its media and political 
landscapes. Produced by Avaaz and Media Matters for America, this report demonstrates the 
damage 21C Fox’s executive chairman, Rupert Murdoch, and his news outlets have inflicted on 
the integrity of a free press, politics, and public opinion in the United States, playing a leading 
role in fueling post-truth politics.   
 
The same pattern of conduct can be seen at 21C Fox and News Corp, both companies under 
the effective control of Rupert Murdoch and his sons - who also play executive roles. They use 
their newspapers in the US, the UK and Australia to meddle in politics, as well as their US 
broadcast reach. Additionally, they spread divisive and frequently false stories in the US through 
Fox News, and have started doing the same in Australia in the last year, the same period during 

                                                
3 Bradley, Karen, “To Jeffrey Palker and James Conyers” 3 March 2017. 21st Century Fox Inc. and Sky 
Plc. European Intervention Notice, p.6. DCMS website 
www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/596538/20130303_Sky_letter_FINAL.pdf.  



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   5 

which the took full control of Sky Australia. This shows a clear danger for the UK if the Sky 
takeover is allowed to proceed.    
 
The Murdochs have a demonstrated record of both tearing up promises they make ahead of 
takeovers and using their massive power to twist the arms of editors and politicians to advance 
their political and commercial interests. UK regulations provide some protections against 
partisan TV news and current affairs programming, but they are far from complete, and far from 
safe from the Murdoch’s demonstrated power to influence UK law and regulations in their 
favour.  
 
With one-third of the newspaper market, the Murdochs already have disproportionate influence 
across all news platforms, pursuing a partisan agenda and pushing news that is then picked up 
by TV news channels. If 21C Fox is allowed to own all of Sky, the Murdochs will likely succeed 
in shifting Sky News and other factual programming on Sky channels from serving as a 
professional, impartial news and information service for the British public to another powerful, 
poisonous one-sided mouthpiece for the family’s agenda.  
 
While this briefing focuses on the public interest test, much of the evidence and analysis is also 
relevant to Ofcom’s current review of fitness and propriety. In its 2012 review of BSkyB licences, 
Ofcom confirmed that “should further material evidence become available, Ofcom would need to 
consider that evidence in light of its duty” to be satisfied that licensees remain fit and proper.4 
 

 
  

                                                
4 Ofcom “Decision under Section 3 (3) of the Broadcasting Act 1990 and section 3 (3) of the Broadcasting 
Act 1996: Licences Held by British Sky Broadcasting Limited”.  



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   6 

 

Part 1: Contextual factors relevant to broadcasting 
standards 
The Broadcasting Code does not set out guidance on corporate governance. However, effective  
corporate governance is a key contextual factor in fulfilling the code. The Secretary of State’s 
view that corporate governance failings should be reviewed by Ofcom in the context of this 
merger, was confirmed by Ofcom in its reply to Avaaz’s lawyers, Hausfeld, on 14th March 2017. 
This letter stated that:  
 

“In considering whether a person had a ‘genuine commitment’ to the attainment of 
standards set out in Section 319, Ofcom would be entitled, if we considered it relevant to 
do so, to consider the track record of that person in establishing and maintaining 
appropriate governance and compliance arrangements in relation to the legal and 
regulatory regimes to which they are subject, including respect for rights of privacy or 
compliance with the criminal law in relation to journalistic conduct”.5    

 
When referring to “corporate governance failures” we believe Ofcom should consider: 

● criminal conduct 
● civil wrongful conduct 
● breaches of regulation 
● cover-up of wrongdoing, through concealment, gagging,  destruction of evidence, false 

denial with intent to deceive the public and authorities, or willful blindness and failure to 
investigate. 

● failure to provide adequate sanctions for wrongdoing, or rewarding of failure in corporate 
governance (thereby creating a culture of impunity) 

● the placing of “corporate reputation” above the need to respect the law and the public 
interest 

● other reckless or negligent conduct.  
 
Equally with regard to plurality, the Invitation to comment for public interest test on the proposed 
acquisition of Sky plc by TwentyFirst Century Fox, Inc. asks for input on: 
 

Contextual factors ... which help to interpret the quantitative data. Contextual factors 
may include but are not limited to:  
• governance models; … and  
• regulation and oversight. 

 
 

                                                
5 Letter from Mark Sweeney, Director Government and Parliament, Ofcom, to Hausfeld, 14th March 2017. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   7 

The Murdochs’ effective control of both 21C Fox and News Corporation 
The Murdochs exercise common control of both 21C Fox and News Corp by using their cross-
holdings of shares as well as their close personal ties to their supposedly “independent” 
directors and to other key shareholders.  
 
21C Fox’s submissions to the Secretary of State claim that the split of 21C Fox and News Corp 
in 2013 created entirely separate companies run by boards with a majority of “independent” 
directors and other shareholders who dilute the Murdochs’ control. They argue that the correct 
legal test is to examine “the actual extent of the control” rather than the Murdochs’ cross-
ownership.   
 
21C Fox’s argument falls apart under close scrutiny as well as ignoring Ofcom guidance on 
control of media companies. Elaine Chao’s recent resignation to join the Trump administration 
forced News Corp to notify NASDAQ in February that it is no longer in compliance with rules 
requiring that a majority of the Board be comprised of independent Directors. This was only 
shortly after 21C Fox’s submissions to the Secretary of State asserting the existence of such a 
majority and just before its recent letter to her. 21C Fox's letter of 8 March is highly misleading 
because the company had an opportunity to be transparent with the Secretary of State about a 
recent material change to the facts and failed to do so.  
 
Shareholder litigation from the US also casts doubt on the supposed ‘independence’ of 21C Fox 
and News Corp and their directors. Claims arguing that Rupert Murdoch enjoys complete 
control of the 21C Fox board were settled in 2013 for $139m, one of the largest in Delaware 
corporate litigation. The claimants presented convincing evidence challenging the independence 
of many of the current members of the boards of 21C Fox and News Corp. This evidence is 
examined in our longer briefing referred to below.  
 
The Murdochs also rely on the consistent support of other substantial minority shareholders, 
such as Prince Alwaleed bin Talal of the Kingdom of Saudi Arabia or Jeffrey Ubben of ValueAct 
(who is also a director of 21C Fox) in order to turn their c.39% of the voting shares  in both 21C 
Fox and News Corp into a consistent majority of the votes on key issues such as, for example, 
the retention of Murdoch family members in senior executive positions or the retention of the 
dual class share structure which entrenches the Murdochs’ power base. 
 
The links between the Murdochs and other directors and shareholders are sufficient in any 
context to cast doubt on independence and to assert that the Murdochs exercise de facto 
control of both companies, as described by Ofcom in paragraph 3 of its 2006 guidance on the 
definition of control of media companies. They are highly relevant to all 3 areas for current 
review by Ofcom and the evidence presented in other Avaaz briefings. In the case of media 
plurality, directors and shareholders who are seen to share the political outlook of the Murdochs, 
cannot be expected to object to steps being taken to distort Sky News coverage. In the case of 
commitment to broadcasting standards, as the phone hacking scandal amply demonstrates, 
weak and ineffective boards of the kind in place at 21C Fox and News Corp are incapable of 
holding the Murdochs to account to any meaningful standard.  Similarly in the case of fitness 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   8 

and propriety, such boards cannot compensate for the evident lack of qualification of Murdoch 
family members to hold responsibility for a broadcasting licence.6  
 

21C Fox under fire for sexual harassment and cover-ups 

In recent months, serious allegations of sexual harassment, other abuse and discrimination, and 
corporate misgovernance have been levelled at subsidiaries of 21C Fox. Many of these 
allegations are against the highest and most influential people at the organisation. Investigative 
news reports, victims’ testimonies, and court documents paint a picture of a management with 
no meaningful accountability and no credible governance structure. The situation is so serious 
that federal prosecutors are now investigating.  
 
In July 2016, Fox News anchorwoman Gretchen Carlson filed a lawsuit against Fox News CEO 
Roger Ailes in the New Jersey Superior Court. After reportedly trying hard to campaign against 
the culture of harassment, she alleges that Ailes “sabotaged” her career because she “refused 
his sexual advances.” She was forced to file against Ailes and not Fox News because her 
contract had a clause that mandated employment disputes be resolved in private arbitration - an 
approach Fox News adopts repeatedly, denying victims their day in court. 
 
A stark pattern of corporate negligence and management failure emerges, with a number of 
alleged incidents occurring after 2012, the date when 21C Fox claims to have introduced a new 
corporate conduct compliance mechanism. This pattern has strong echoes of years-long 
attempts by executives to mislead authorities, investors, staff and the public about phone 
hacking and other illegal activity in the UK.7 
 

 

 
 

  

                                                
6 This is a summary of “21st Century Fox and News Corporation: the Murdochs’ common control”, Avaaz, 
30 March, 2017, a fully-referenced document submitted separately to Ofcom. 
7 This is a summary of “Sexual harassment, denials and cover ups:  
evidence of a rotten corporate culture at Fox”, Avaaz, March 30, 2017, a fully-referenced document 
submitted separately to Ofcom. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   9 

Part 2: The Broadcasting Code 
This section sets out failures against broadcasting standards regards to the more detailed 
Broadcasting Code mandated by the 2003 Communications Act. This submission focuses on 
sections 3, 5 and 6 of the Broadcasting Code, the areas where the most egregious breaches 
have been noted in the news and current affairs of 21C Fox. It also highlights behaviour by 
News Corporation that demonstrates a willingness to ignore the broadcasting standards. News 
Corporation examples are relevant in examining 21C Fox’s behaviour because both companies 
are ultimately controlled by the Murdochs, as outlined above.  
 
Although the broadcasts and newspaper articles referred to are not governed by the 
broadcasting Code, the pattern they represent demonstrates  that 21C Fox is not genuinely 
committed to the section 319 standards objectives. 

Section three of the Code: Crime, disorder, hatred and abuse 

The Broadcasting Code says:  
 

3.2 Material which contains hate speech must not be included in television and radio 
programmes except where it is justified by the context. 
3.3 Material which contains abusive or derogatory treatment of individuals, groups, 
religions or communities, must not be included in television and radio services except 
where it is justified by the context. (See also Rule 4.2). 

 
Since Fox News’ launch in 1996, the network has had a consistent pattern of derogatory or 
abusive statements about a variety of groups, religions and communities as well as singling out 
specific individuals for unfair treatment. One of the most recent examples concerns Fox’s 
coverage of this month’s deadly attack on Westminster. As with all Fox News, this was 
broadcast in the UK to Sky subscribers.  
 
Fox News’ The O'Reilly Factor hosted two guests with exactly the same views: Aaron Cohen 
and Jim Hanson from the Centre for Security Policy. Aaron Cohen even remarked on this,  
saying, "We've parked our cars in the same counter terror garage for a long time.8" Not only did 
this fail to present the range of views required for impartiality. The segment also included highly 
offensive statements such as, “East London has been in great trouble or grave danger for some 
time right now in terms of the mesh of Sharia believers and ideologists who live within those 
communities."  
 
Katie Hopkins expressed similar sentiments on the prime-time show Tucker Carlson Tonight: 
"People are cowed by one particular religion which is promoted by the Muslim mayor Sadiq 

                                                
8 Fox news, “New details emerge on London terror attack”, Youtube, March 23rd 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=MJtVWr-Nzdo 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   10 

Khan, the son of a bus driver -- that's his only credential. We are a nation of ghettos. Liberals 
here think multiculturalism is that we all die together. That's not a view I support." Carlson 
closed the interview editorialising: "I suspect your leadership hates the rest of the country and 
we recognise that very clearly here.9" 
 
This is not an isolated set of incidents. Fox News hosts have a history of making abusive and 
derogatory statements about Muslims -- and booking guests who do the same1011. In two 
instances, for example, Fox host Brian Kilmeade said “all terrorists are Muslims.” He later 
claimed that he “misspoke.”12 In another segment, Fox guest host said, “You have to admit 
there is a Muslim problem in the world.”13 And negative statements about Muslims aren’t limited 
to coverage about terrorism14. 
 
An example of how Fox News has misrepresented a community by location, as well as by 
religion, is also well known in the UK because it was about a British community. In 2015, 
frequent Fox guest Steve Emerson -- part of the network’s stable of extremists who lead its 
conversation about Islam -- made the false claim that the city of Birmingham is "totally Muslim" 
and a place "where non-Muslims just simply don't go in."15 Prime Minister David Cameron and 
Ofcom both condemned the segment, and Fox News host Jeanine Pirro apologised for 
Emerson's "incorrect" comments, telling viewers16, "We deeply regret these errors and 
apologize to the people of Birmingham, our viewers and all who have been offended."17 But 
Fox's retraction was inadequate and the myth of no-go zones has been repeated, including by 

                                                
9 TNTV Total News T.V Youtube Channel, “BREAKING : Katie Hopkins & Tucker Carlson On Attacks & 
Multiculturalism”, Youtube, March 23 2017, https://www.youtube.com/watch?v=bxd3hnpLFNI. 
10 Media Matters Staff, “Fox News Hosts “Professional Muslim Basher" To Attack Ninth Circuit's Stay On 
The Muslim Ban”, Media Matters for America, February 9, 2017 
https://mediamatters.org/blog/2017/02/09/fox-news-hosts-professional-muslim-basher-attack-ninth-
circuits-stay-muslim-ban/215291. 
11 Libby Watson, “Meet The Extremists Who Lead Fox's Conversation About Islam”,  Media Matters for 
America, January 13, 2015 
https://mediamatters.org/blog/2015/01/13/meet-the-extremists-who-lead-foxs-conversation/202119. 
12 Justin Berrier, “Kilmeade "misspoke" about "all terrorists" being "Muslims" -- twice”,  Media Matters for 
America, October 18, 2010 
https://mediamatters.org/research/2010/10/18/kilmeade-misspoke-about-all-terrorists-being-mu/172077 
13Media Matters Staff, “Fox's Watters Tells Imam "There Is A Muslim Problem In The World"”,  Media 
Matters for America, February 17, 2017 
https://mediamatters.org/video/2017/02/17/foxs-watters-tells-imam-there-muslim-problem-world/215394  
14 Brian Tashman, “Fox News’ Top Five Islamophobic Smears”, Right Wing Watch, March 1 2013 
 http://www.rightwingwatch.org/post/fox-news-top-five-islamophobic-smears/. 
15 Dylan Stableford, “Fox News apologizes for terror expert’s ‘totally Muslim’ claim,” Yahoo News, 18 Jan. 
2015, https://www.yahoo.com/news/fox-news-apologizes-muslim-only-city-birmingham-uk-
154509889.html. 
16 Dylan Stableford, “Fox News apologizes for terror expert’s ‘totally Muslim’ claim,” Yahoo News, 18 Jan. 
2015, https://www.yahoo.com/news/fox-news-apologizes-muslim-only-city-birmingham-uk-
154509889.html. 
17Dylan Stableford, “Fox News apologizes for terror expert’s ‘totally Muslim’ claim,” Yahoo News, 18 Jan. 
2015, https://www.yahoo.com/news/fox-news-apologizes-muslim-only-city-birmingham-uk-
154509889.html. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   11 

Donald Trump during his presidential candidacy,18 Louisiana Governor Bobby Jindal,19 and 
various other commentators and outlets.20 
 
Fox News has often presented abusive and derogatory treatment to people on the basis of their 
sexuality. For example, host Bill O'Reilly has repeatedly warned that legalising gay marriage will 
lead to people marrying animals. In different segments, he discussed same sex marriage in the 
context of people marrying goats, dolphins and ducks.21  
 
Individuals have also been targets of Fox News’ around-the-clock baseless speculation and 
abusive rhetoric. In 2009, Fox News and its websites Fox Nation and FoxNews.com repeatedly 
advanced the falsehood that Department of Education official Kevin Jennings, in the words of 
Fox News host Bill Hemmer, knew of a "statutory rape" and "never reported it." While pushing 
this attack on Jennings, Fox News ignored evidence that the student who told Jennings about 
his relationship with an older man was of legal age of consent at the time. Many conservatives 
called for Jennings to be fired, including Fox host Sean Hannity and 53 Republican members of 
the House. Jennings also faced a host of death threats as a result of the stories.22 2324 
 
All in all, there is a consistent pattern of regular abusive and derogatory treatment of a range of 
individuals, groups, religions and communities that is absolutely not justified by the context of 
the broadcasts in question. Fox has largely failed to adequately correct or respond to 
complaints, and has let similar abusive and derogatory material air on subsequent occasions -- 
again, uncorrected. 
 

  

                                                
18 Mark Molloy, “Trump facts: Twitter users mock Donald Trump’s ‘radicalised London’ comments,” The 
Telegraph, 8 Dec. 2015, http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/donald-trump/12040300/Trump-
facts-Twitter-users-mock-Donald-Trumps-radicalised-London-comments.html. 
19 “Louisiana governor unapologetic after Muslim ;no-go zones’ comments,” Associated Press, 20 Jan. 
2015, https://www.theguardian.com/us-news/2015/jan/20/boby-jindal-muslim-no-go-zones. 
20 Alex Kaplan, “Pro-Trump Media Push Myth Of Muslim ‘No-Go Zones’ In Sweden,” Media Matters for 
America, 22 Feb. 2017, https://mediamatters.org/research/2017/02/22/pro-trump-media-push-myth-
muslim-no-go-zones-sweden/215420. 
21 Media Matters staff, “The porpoise-driven wife: O'Reilly links same-sex marriage to UK woman who 
"married" dolphin”, Media Matters for America, January 5, 2006, 
https://mediamatters.org/video/2006/01/05/the-porpoise-driven-wife-oreilly-links-same-sex/134563. 
22 Media Matters Staff, “Fox News tirelessly advanced false accusation that Jennings covered up 
"statutory rape"”, Media Matters for America, October 5, 2009 
 https://mediamatters.org/research/2009/10/05/fox-news-tirelessly-advanced-false-accusation-t/155358. 
23 Matt Gertz, “Unraveling the Right's false attacks on Kevin Jennings”, Media Matters for America, 
December 15, 2009, 
https://mediamatters.org/research/2009/12/15/unraveling-the-rights-false-attacks-on-kevin-je/158160#3. 
24 Paul Bedard, “Kevin Jennings Works to Beat the Anti-Gay Critics”, US News, August 16 2010, 
https://www.usnews.com/news/blogs/washington-whispers/2010/08/16/kevin-jennings-works-to-beat-the-
anti-gay-critics. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   12 

Section five of the Code: Due impartiality and due accuracy 
The Broadcasting Code says: 

5.1    News, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented with 
due impartiality. 

 
There are a host of examples where Fox News fails to report with due accuracy and/or due 
impartiality, often for political ends. Although most of these examples come from outside the UK, 
where the Broadcasting Code does not apply, the pattern is so pervasive, and so exactly 
mirrored by newspaper titles owned and controlled by the Murdochs, that it suggests a Sky 
entirely owned by 21C Fox would likely be used in a similar way, as has happened in Australia.  
 
In 1996, marking his first venture into the 24-hour cable news market, Rupert Murdoch 
appointed Ailes -- a former adviser to Presidents Richard Nixon, Ronald Reagan, and George 
H.W. Bush -- to launch and build what would become the most-watched cable news network in 
the US.  

Murdoch’s selection of Ailes to run Fox News ushered in a new era in American news media 
and conservative politics, but the general approach has been enabled and driven by Murdoch. 
For example, after Ailes was ousted over sexual assault allegations from senior employees, 
Murdoch took over as Fox News CEO and said it would be “business suicide” to change the 
editorial direction of the network.25 

Murdoch’s approach is highly partisan with a clear political motivation, which is legal for US 
broadcasters. However, Fox has a history of using false stories to promote its political 
objectives. This abuse, and its resulting damage in American public discourse, has been so 
widespread that it has been termed the “Fox effect.”  

The pattern is best understood in six unique steps: 

1) Right-wing bloggers, talk radio hosts, and other conservative media outlets start to focus 
on a story that fits their ideology and political agenda and distort it. 

2) Fox News picks up the story and gives it heavy, one-sided coverage, elevating far-right 
activists and politicians as expert informants. 

3) Fox News and conservative media then attack the so-called “liberal media” for ignoring 
the distorted story. 

4) Mainstream media outlets eventually cover the story, echoing the right-wing distortions. 
5) Fox News receives credit for promoting the story. 
6) The story is later proved false or wildly misleading, long after damage is done.  

 

Here is a play-by-play of how this system of fabrication has worked:  

In 2008, then Senator Barack Obama and then Senator Hillary Clinton were campaigning for the 
presidency. A fringe outlet InsightMag.com published an anonymously sourced report claiming 
that Obama attended a madrassa, or Islamic religious school, as a boy and that Clinton's 
campaign was the source of the story. With the aid of Fox News, these two lies turned into 11 

                                                
25David Bauder, “Fox boss: We want to keep Megyn Kelly,” Associated Press, 27 Oct. 2016, 
http://bigstory.ap.org/article/ce7de1c83d1f498cb4930bfb24ac8501/fox-boss-we-want-keep-megyn-kelly. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   13 

days of fact-free accusations against the leading candidates for the 2008 Democratic 
presidential nomination.26  

In the first stage as outlined above, right-wing radio personalities gave InsightMag.com’s post a 
platform. On January 19, the story hit the far-right radio airwaves, with hosts Rush Limbaugh, 
Sean Hannity, Michael Savage, and others uncritically discussing its accusations.27 

Then in stage two, the story jumped to Fox News, which devoted four segments to the story. 
Mainstream media outlets followed suit. For example, on January 25, on the front page of ABC 
News’ website, a headline read: “Madrassa Madness: Was Hillary Behind Obama Smear?” 
While CNN, The Associated Press, and the conservative-leaning Washington Times all 
debunked the smear and discredited its source, other mainstream media outlets and 
commentators continued to amplify it. Starting January 27, editorials in the Chicago Tribune, 
Newsweek, and The Washington Post, and a front-page article in The New York Times, had all 
been forced to dedicate space to this complete fabrication.28” 

Ultimately the baseless story decelerated in the news cycle, but the lie at its core was pushed 
for years by politicians and media figures and shaped public perceptions of Obama’s faith. A 
2015 poll found that 29 percent of Americans say they think Obama, a Christian, is a Muslim, 
including 43 percent of Republicans.29 

The network has succeeded in entrenching fictions in its audience so deeply that many believe 
these lies as irrefutable fact. Following the 2010 election, the University of Maryland released a 
study showing that Fox News viewers were the most misinformed audience of any major news 
network. Compared to other cable news viewers, they were, for example, 31 percentage points 
more likely to agree that “it is not clear that Obama was born in the United States.”30  

A national poll conducted by Suffolk University in October 2016 found that 65 percent of loyal 
Fox News viewers expressed concern that 2016 election results could be manipulated,31 
echoing President Trump’s baseless claims - which Fox News heavily promoted - that the 
election was “rigged” and would be influenced by widespread “voter fraud.”32   

 

  

                                                
26 Rob Dietz, “Timeline of a smear,” Media Matters for America, 30 Jan. 2007, 
http://mediamatters.org/research/2007/01/30/timeline-of-a-smear/137882. 
27 Rob Dietz, “Timeline of a smear,” Media Matters for America, 30 Jan. 2007, 
http://mediamatters.org/research/2007/01/30/timeline-of-a-smear/137882. 
28 Rob Dietz, “Timeline of a smear,” Media Matters for America, 30 Jan. 2007, 
http://mediamatters.org/research/2007/01/30/timeline-of-a-smear/137882. 
29 Jennifer Agiesta, “Misperceptions about Obama’s faith, but aren’t so widespread,” CNN, 14 Sept. 2015,  
http://www.cnn.com/2015/09/13/politics/barack-obama-religion-christian-misperceptions/. 
30Clay Ramsay, Steven Kull, Evan Lewis, and Stefan Subias, “Misinformation and the 2010 Election: A 
Study of the US Electorate,” College Park: University of Maryland, 10 Dec. 2010, 
http://drum.lib.umd.edu/bitstream/handle/1903/11375/Misinformation_Dec10_rpt.pdf;jsessionid=340BDC0
3BE188476C86E5AF078554031?sequence=4. 
31 Brian Stelter, “Fox News fans pessimistic about the country, and Clinton,” CNNMoney, 28 Oct. 2016, 
http://money.cnn.com/2016/10/28/media/fox-news-conservative-media-poll/. 
32 “US election 2016: Trump says election ‘rigged at polling places’,” BBC, 17 Oct. 2016, 
http://www.bbc.com/news/election-us-2016-37673797. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   14 

The Broadcasting Code says: 
5.4    Programmes in the services (listed above) must exclude all expressions of the 
views and opinions of the person providing the service on matters of political and 
industrial controversy and matters relating to current public policy (unless that person is 
speaking in a legislative forum or in a court of law). Views and opinions relating to the 
provision of programme services are also excluded from this requirement. 

 
The Broadcasting Code says: 

5.7    Views and facts must not be misrepresented. Views must also be presented with 
due weight over appropriate timeframes. 

 
Ailes and his executive team have actively required staff to express the views and opinions of 
the Murdochs on views of current public policy. For example, according to leaked internal emails 
and sources at the network, Fox News’ vice president of news and Washington managing 
editor, Bill Sammon, directly ordered staff to echo Republican pollster recommendations about 
what messaging to use when covering health care reform.33 Sometimes these orders require 
staff to misrepresent views and facts. The same leaks showed Sammon directly ordered staff to 
cast doubt on established climate science.34 Discussing the dynamics in the Washington bureau 
during an interview, a Fox source said of Sammon’s approach, "When news is being tampered 
with, you have to worry … If things are being classed as news that aren't, that is a problem."35 
 
Fox News and Fox Business News also regularly  blur the lines between fact and opinion due to 
the format of their broadcasts. They both regularly running opinion pieces with factual news 
ticker tape underneath.  
 
The Broadcasting Code says: 

5.8    Any personal interest of a reporter or presenter, which would call into question the 
due impartiality of the programme, must be made clear to the audience. 

 
Fox Business Network has crossed this line on several occasions. On three consecutive days in 
April 2011, for example, it repeatedly promoted a controversial oil shale venture in Israel without 
disclosing that Rupert Murdoch was one of the project's most prominent investors.36 

Murdoch’s UK papers also show a strong pattern of examples that contradicts this provision. 
Murdoch papers often promote movies being shown on Sky, without acknowledging the shared 
ownership. For example, the Sun provided a history lesson on Gary Powers, the man who 

                                                
33 Trudy Lieberman, “Frank Luntz Rides Again: The wordsmith and the public option,” Columbia 
Journalism Review, 10 Dec. 2010, http://archives.cjr.org/campaign_desk/frank_luntz_rides_again.php. 
34 Jack Mirkinson, “Fox News Boss Ordered Staffers To Cast Doubt On Climate Change Science,” 
Huffington Post, 15 Dec. 2011,  http://www.huffingtonpost.com/2010/12/15/fox-news-climate-change-
email_n_796963.html. 
35“LEAKED EMAIL: Fox boss caught slanting news reporting.” Media Matters for America, 9 Dec. 2010, 
http://mediamatters.org/blog/2010/12/09/leaked-email-fox-boss-caught-slanting-news-repo/174090. 
36 Sarah Pavlus, “Conflict of Interest: Fox Doesn't Disclose Murdoch Ties To Oil Shale Venture”, Media 
Matters for America, 11 May 2011, https://mediamatters.org/blog/2011/05/11/conflict-of-interest-fox-
doesnt-disclose-murdoc/179523. 
 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   15 

inspired the film Bridge of Spies in December 2016. Then in January the Sun gave the same in 
depth treatment to little known Hugh Glass, real life story behind the film The Revenant. Stories 
like this might be more understandable when a film has just been released with a big red carpet 
premier, but in both cases the movie was being shown exclusively on Sky well after their original 
UK cinema debut.  
 
Similar examples can be found of Murdoch papers promoting tv shows on Sky channels. For 
example in September 2016, The Sunday Times illustrated an article about the book Conclave 
with a large still from the unconnected TV show The Young Pope, available to watch on Sky 
Atlantic, along with details of when and where to view it.  
 
Even totally unrelated articles in the Murdoch press needlessly plug the Sky brand. In a 2014 
Times obituary for L’Wren Scott, the line “She had Sky tv in her Paris flat so that she could 
watch cricket” was pulled out and enlarged.  
 
Each single example may seem trivial, but it’s a pervasive and long standing pattern. A piece 
back from September 1999 on the police appealing for information on missing person Laura 
Kane included the helpful information of where to watch the football match where help was 
requested: “A further plea for help was flashed up on the electronic scoreboard before the kick-
off of the live Sky Sports game.”  
 
This kind of cross-promotion could be expected to increase if 21C Fox takes full control of Sky. 
 
The Broadcasting Code says: 

5.12  In dealing with matters of major political and industrial controversy and major 
matters relating to current public policy an appropriately wide range of significant views 
must be included and given due weight in each programme or in clearly linked and 
timely programmes. Views and facts must not be misrepresented. 

 
One of clearest recurring examples of a factually inaccurate view being presented as a fact is 
the widely debunked and condemned “birther” conspiracy (that President Obama is not a 
natural-born US citizen and therefore disqualified to be president) that originated during the 
2008 presidential campaign. In 2011, Trump came forward and became the leading voice of the 
“birther” movement, raising questions about Obama’s birth certificate in a series of interviews37, 
including on Fox News, despite all the evidence to the contrary.38 The network promoted 
Trump’s claims in dozens of segments39, and several of the network’s hosts joined in40, 

                                                
37 Nina Mast, “Flashback: How Fox News Promoted Trump's Birtherism”, Media Matters for America, 
September 16, 2016, 
https://mediamatters.org/research/2016/09/16/flashback-how-fox-news-promoted-trumps-
birtherism/213152. 
38Ashley Parker and Steve Eder, “Inside the Six Weeks Donald Trump Was a Nonstop ‘Birther’,” New 
York Times, 2 July 2016, https://www.nytimes.com/2016/07/03/us/politics/donald-trump-birther-
obama.html. 
39 Julie Millican, Justin Berrier, Eric Schroeck, Chelsea Rudman and Melody Johnson, “REPORT: Fox 
Promotes Birther Myth In At Least 52 Segments”, Media Matters for America, April 27, 2011,  



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   16 

suggesting that Obama’s birthplace was in doubt. This was the start of Trump’s ascent to the 
White House, and the network’s years of fearmongering about Obama’s birthplace, as well as 
about progressive policies and immigrant and Muslim communities, provided the ladder. 
 
Recently, there was another case of a view being represented as fact that actually lead to a 
diplomatic incident between the US and the UK. The US government had to issue a formal 
apology after White House press secretary Sean Spicer cited a Fox News report to accuse the 
Government Communications Headquarters (GCHQ) of spying on Donald Trump on behalf of 
then President Barack Obama.41 Spicer used Fox’s report to make the claim even after the US 
House and Senate intelligence committees stated they had seen no evidence of spying on 
Trump towers.  
 
The claim came from Fox News’ senior judicial analyst, Judge Andrew Napolitano, and can be 
traced in part back to an interview on the state-sponsored Russian network RT with a former 
CIA official who has a history of making ludicrous accusations.42 Once again, after this massive 
error in broadcasting lead to political impact, the network’s response was largely muted. 
Napolitano was removed from air briefly but then brought back as a commentator again. The 
presenter gave Napolitano the prompt to ask if he stood by the story, to which he replied “I do.” 
The presenter did not challenge him and instead replied “and we’ll see how the story plays out 
in time.”43   
 
It is extremely rare for the network to publicly suspend hosts, analysts, and contributors after 
airing egregious rhetoric and accusations on its airwaves. Furthermore, when employees are 
suspended, they often return to their regular programs soon after disciplinary action despite 
their long track records of problematic commentary. In December 2015, Ralph Peters, a Fox 
News strategic analyst, was suspended for calling President Obama "a total pussy" on air and 
soon after returned to comment on a wide range of stories and issues.44 Peters has a long 
history of promoting false claims and hate-based rhetoric on Fox News programs. 
 
  

                                                                                                                                                       
https://mediamatters.org/research/2011/04/27/report-fox-promotes-birther-myth-in-at-least-52/179060.  
40 Nina Mast, “Flashback: How Fox News Promoted Trump's Birtherism”, Media Matters for America, 
September 16, 2016, 
https://mediamatters.org/research/2016/09/16/flashback-how-fox-news-promoted-trumps-
birtherism/213152. 
41 Steven Swinford, “Donald Trump fuels diplomatic row with Britain after apology from US officials over 
GCHQ wiretapping claims”, Telegraph, March 18 2017 http://www.telegraph.co.uk/news/2017/03/17/us-
makes-formal-apology-britain-white-house-accuses-gchq-wiretapping/.  
42 Bobby Lewis, “Fox News Conspiracy Theory That Obama Asked British Intelligence To Wiretap Donald 
Trump Echoes RT Interview”, Media Matters For America, March 14 2017, 
43 Media Matters Staff, Fox Analyst Returns To Fox, Stands By His Debunked Theory That Obama Had 
The British Spy On Trump, Media Matters For America, March 29 2017, 
https://mediamatters.org/people/andrew-napolitano. 
44 Brian Stelter, “Fox News suspends two commentators for profanity while criticizing Obama”, CNN, 
December 8 2015,  
http://money.cnn.com/2015/12/07/media/fox-profanities-against-obama/index.html. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   17 

The Broadcasting Code says: 
5.13  Broadcasters should not give undue prominence to the views and opinions of 
particular persons or bodies on matters of political or industrial controversy and matters 
relating to current public policy in all the programmes included in any service (listed 
above) taken as a whole. 

 
Often Fox News breaks both 5.12 and 5.13 together, driving real world political impact. For 
example, there is currently a debate in the US about the future of the Affordable Care Act (also 
known as “Obamacare”). A thoroughly debunked, Fox News-promoted lie from 2009 is still 
being used by some politicians as a reason to make healthcare unaccessible to millions of 
Americans.  

Here’s how it happened. In July 2009, former New York Lieutenant Governor Betsy McCaughey 
falsely claimed in the Murdoch-owned New York Post and Wall Street Journal that a health care 
reform bill introduced by the House of Representatives would "require" end-of-life counseling for 
seniors to "tell them how to end their life sooner."45 Fox News pundits began citing her claims 
immediately, but the smear was popularised with the frame “death panels” by former Republican 
vice presidential nominee Sarah Palin in August 2009. Within days, Fox personalities had 
picked up and spread the false “death panels” smear – and Fox hired Palin as a commentator 
just months later.46  

Although the claim was widely debunked, including via its selection by PolitiFact as its 2009 “Lie 
of the Year,”47 Fox pushed the myth in various forms for years. Elected officials still uncritically 
cite “death panels” to this day. For example, at a recent Republican town hall meeting in Florida, 
a local GOP county official explained his support for repealing the Affordable Care Act by 
saying, “There is a provision in there that anyone over the age of 74 has to go before what is 
effectively a death panel.”48 

The recent example of Australia provides a blueprint for turning Sky into Fox with regard to 
accuracy and impartiality. The Murdochs completed a 100% takeover of Sky Australia in 
December 2016, a takeover process which started in 2015. Previously ownership was split 
between Nine News, Seven News and Sky Europe.49  
  
Sky News in Australia is already becoming like Fox News. Sky News’ daytime broadcast is still 
a rolling news format with some excellent anchors and quality political news. But the prime time 
schedule, starting from 7PM, is very different. It is opinion-led, with a bias towards the extreme 

                                                
45 Karen Famighetti, “A History Of Death Panels: A Timeline,” Media Matters for America, 22 March 2011, 
http://mediamatters.org/research/2011/03/22/a-history-of-death-panels-a-timeline/177776#1. 
46 Hannah Dreier, “Fox News personalities advance Palin’s ‘death panel’ claim,” Media Matters for 
America, 10 Aug. 2009, http://mediamatters.org/research/2009/08/10/fox-news-personalities-advance-
palins-death-pan/153138. 
47 Angie Drobnic Holan, “PolitiFact’s Lie of the Year: ‘Death panels’,” PolitiFact, 18 Dec. 2009, 
http://www.politifact.com/truth-o-meter/article/2009/dec/18/politifact-lie-year-death-panels/. 
48 Eric Bradner, “‘Death panel’ disputes erupt at Florida GOP congressman’s town hall,” CNN, 11 Feb. 
2017, http://www.cnn.com/2017/02/11/politics/death-panel-florida-gop-congressman/. 
49 Darren Davidson, “News Corp completes takeover of Sky News parent ANC”, The Australian, 
December 1 2016 
http://www.theaustralian.com.au/business/media/news-corp-completes-takeover-of-sky-news-parent-
anc/news-story/64795d6f2d93d261dffdf8ad392e39a4.  



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   18 

right. Many of its hosts are News Corp columnists, and they regularly interview other columnists 
and journalists from News Corp coverage preferences a series of conservative viewpoints. On 
issues, there are many biases displayed, including against renewable energy, against gay 
marriage, against Muslim immigration, against Australia’s public broadcaster ABC and against 
unions.50  
 
Media analyst Steve Allen, chief executive of Fusion Strategy (which has done work for Sky) 
argues that Sky has adopted the playbook developed by Roger Ailes for Fox News in America, 
which runs straight news during the day and seeks to draw viewers in the evenings with a line-
up of partisan commentators, overwhelmingly of the right, in the evenings. This unbalanced 
approach is unlike any other TV station in Australia. Allen believes that in the long run Murdoch 
is aiming to create a "potent and dangerous" political voice.51  

Section six: Elections and referendums 

The Broadcasting Code says: 
6.1    The rules in Section Five, in particular the rules relating to matters of major political 
or industrial controversy and major matters relating to current public policy, apply to the 
coverage of elections and referendums. 
6.6    Candidates in UK elections, and representatives of permitted participants  in UK 
referendums, must not act as news presenters, interviewers or  presenters of any type of 
programme during the election period. BBC ODPS are not required to remove archive 
content for the election or referendum period. 

 
Fox News’ partial and inaccurate coverage continues during US election seasons, with the 
objective of influencing election outcomes. Starting in 2009, the network played a key role in the 
rise of the Tea Party - a far-right social movement that became a recognisable arm of the 
Republican party. Fox News aired repeated segments encouraging viewers to join the 
movement and its upcoming protests, even providing protest dates, locations and website 
information.52 By encouraging people to attend local rallies, the network lent structure and 
legitimacy to what might have otherwise been a brief episode. In contrast, Fox News aired 

                                                
50 “Sky News is not yet Fox News, but it has the good, the bad and the uglies”, The Conversation, 
Februaryt 15, 2017, https://theconversation.com/sky-news-is-not-yet-fox-news-but-it-has-the-good-the-
bad-and-the-uglies-72510. 
51 Nick O’Malley, The strategy behind Mark Latham's Sky News controversies”, March 29, 2017 
http://www.smh.com.au/entertainment/tv-and-radio/the-strategy-behind-mark-lathams-sky-news-
controversies-20170328-gv88xf.html. 
52 Eric Hananoki, “REPORT: ‘Fair and balanced’ Fox News aggressively promotes ‘tea party’ protests,” 
Media Matters for America, 8 April 2009, http://mediamatters.org/research/2009/04/08/report-fair-and-
balanced-fox-news-aggressively/149009. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   19 

negative coverage of 2011 protests that favoured collective bargaining rights, with hosts and 
pundits falsely calling pro-union protesters “violent.”53  
 
Fox News followed up by supporting the Republican party on an industrial scale. A report found 
that during the 2009-2010 election cycle, more than 30 Fox News personalities endorsed, raised 
money for, or campaigned for Republican candidates or organizations in more than 600 
instances. In the run up to the 2014 and 2016 election cycles, the network became an incubator 
for Republican politicians and served as the stage for Republican presidential primaries. 
Numerous Fox News personalities have left the network to run for office (several returned to 
Fox after losing) especially for the 2016 presidential election. In many instances, the network 
helped launch those Republicans’ political careers while they were on the payroll, including Ben 
Carson, Mike Huckabee, Newt Gingrich, John Kasich, Rick Santorum, and Scott Brown.54  
 
Just as they have with Fox News in the US, the Murdochs have used their UK newspapers as 
tools to advance their political priorities and shape policy. The perception of power around 
Murdoch-owned media is so powerful that the threat of being attacked by his press has forced 
at least the last five British prime ministers to seek his support to get into office and remain 
there. Here are some telling examples of how his newspapers have pushed their political 
agenda in the UK: 
 

● For years, Murdoch and The Sun have skirted journalistic integrity to fuel 
Euroscepticism. In the run up to last year’s referendum, the newspaper published a 
misleading front page story declaring that the “Queen backs Brexit,” which forced 
Buckingham Palace to issue a complaint to the Independent Press Standards 
Organisation (IPSO). The IPSO called the headline “significantly misleading” and said it 
breached the first clause (accuracy) of its Editors’ Code of Practice.55 Buckingham 
Palace released a statement saying, “The Queen remains politically neutral, as she has 
for 63 years. We will not comment on spurious, anonymously sourced claims. The 
referendum is a matter for the British people to decide.”56 

● Following the Conservative leadership race after the referendum, Murdoch threw his 
weight behind his former Times reporter and Conservative Member of Parliament 
Michael Gove, declaring he’d be “happy for Michael Gove to get” the top post.57 Later, 
Gove obtained the first post-election UK exclusive interview with President-elect Trump, 
ahead of any working journalist, and ahead of any official meetings with representatives 

                                                
53Melody Johnson, “‘Frothing,’ ‘Rabid,’ ‘Slobs,’: The Right-Wing Media’s Smear Campaign Of Pro-Union 
Protesters,” Media Matters for America, 10 March 2011, 
http://mediamatters.org/research/2011/03/10/frothing-rabid-slobs-the-right-wing-medias-smea/177452. 
54Eric Hananoki and Ben Dimiero, “Roger Ailes’ Legacy: Building The GOP’s Communications Arm Under 
the Guise Of A ‘News Network’,” Media Matters for America, 19 July 2016, 
http://mediamatters.org/research/2016/07/19/roger-ailes-legacy-building-gops-communications-arm-
under-guise-news-network/211722. 
55 “Sun’s Queen Brexit headline ruled ‘misleading’,” BBC, 18 May 2016, http://www.bbc.com/news/uk-
36319085. 
56“Sun editor defends ‘Queen backs Brexit’ headline as watchdog rules it inaccurate,” The Guardian, 18 
May 2016, https://www.theguardian.com/uk-news/2016/may/18/queen-backs-brexit-headline-in-the-sun-
was-inaccurate-press-watchdog-rules. 
57Peter Sterne, “Rupert Murdoch’s influence felt in post-Brexit political chaos,” Politico, 30 June 2016, 
http://www.politico.com/media/story/2016/06/murdochs-influence-felt-in-post-brexit-political-chaos-
004640. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   20 

of the British government. Gove asked no critical questions and it was later revealed that 
Murdoch had sat in on the interview.58  

● Murdoch was formative in shaping the British agenda around the Iraq War. Freedom of 
information requests reveal that he had three conversations with then-Prime Minister 
Tony Blair in the nine days before the war. His British newspapers The Sun and The 
Times kept up a steady drumbeat of stories and editorials in support of the war despite 
growing opposition among readers. The Times declared, “Winning the public-relations 
battle is almost as vital as military victory.”59 In 2003, nearly all of News Corp.’s 175 
newspapers worldwide aired support for the war, even in countries like Australia where 
public opinion was strongly against intervention without a UN mandate.60 Blair’s deputy 
director of communications, Lance Price, called Murdoch the “24th member of the 
cabinet,”61 and Murdoch later admitted that News Corp. “basically supported the Bush 
policy in the Middle East.”62 

 
These practices are of course legal with regards to British newspapers. While there are 
currently different rules governing broadcast news in the UK, these are not foolproof, as 
discussed below. Murdoch’s use of US broadcast news and UK newspapers for political 
outcomes gives a preview of what he might aim to do with Sky News if the Murdochs take full 
control and use their considerable power to change or skirt broadcasting standards.  
 

6.5    Broadcasters may not publish the results of any opinion poll on polling day itself 
until the election or referendum poll closes. (For European Parliamentary elections, this 
applies until all polls throughout the European Union have closed.) 

 
The aim of this rule is to ensure that broadcast coverage on the day doesn’t unduly impact 
people’s voting choices, and ultimately the election and referendum outcomes. An example from 
the 2000 US election doesn’t contradict the letter of this provision, but it breaks the Code’s spirit, 
showing that Fox News had a significant and partisan impact on the outcome of that election.  
 
Fox News hired right-wing media consultant John Ellis, a cousin of the candidate George W. 
Bush, to cover the election. It was Ellis who decided Fox News should call the state of Florida, 
and therefore the election, for Bush. Fox retracted this hours later, but the projection by a major 
news network, despite not carrying any official weight, set in motion the dynamic that Bush had 
already won and created the perception that Gore's attempts to get a recount made him a sore 

                                                
58James Martinson, “Rupert Murdoch was in room for Michael Gove’s Donald Trump Interview,” The 
Guardian, 9 Feb. 2017. https://www.theguardian.com/media/2017/feb/09/rupert-murdoch-was-in-room-
for-michael-goves-donald-trump-interview. 
59 Roy Greenslade, “Their master’s voice,” The Guardian, 17 Feb. 2003, 
https://www.theguardian.com/media/2003/feb/17/mondaymediasection.iraq. 
60Roy Greenslade, “Their master’s voice,” The Guardian, 17 Feb. 2003, 
https://www.theguardian.com/media/2003/feb/17/mondaymediasection.iraq. 
61 Ryan Chittum, “Murdoch’s Threat To Democracy,” Columbia Journalism Review, 4 Oct. 2010, 
http://archives.cjr.org/the_audit/murdochshttps://www.washingtonpost.com/news/morning-
mix/wp/2014/07/17/five-things-rupert-murdoch-and-henry-luce-would-agree-
on/?utm_term=.90ed47a61ff3_threat_to_democracy.php. 
62 Justin Moyer, “Five things Rupert Murdoch and Henry Luce would agree on,” Washington Post, 17 July 
2014. https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/07/17/five-things-rupert-murdoch-
and-henry-luce-would-agree-on/?utm_term=.90ed47a61ff3. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   21 

loser. Ellis was far from an impartial observer. In addition to being Bush’s cousin, he was in 
communication with the campaign's headquarters all night63. 
 

 
Part 3: Communications Act 2003 (which mandates 
the Broadcasting Code) 

 
The Communications Act states: 

In setting or revising any standards under this section, OFCOM must have regard, in 
particular and to such extent as appears to them to be relevant to the securing of the 
standards objectives, to each of the following matters— 
f. the desirability of maintaining the independence of editorial control over programme 
content. 

 
There is widespread evidence that Rupert Murdoch is a hands-on owner whose media outlets 
promote his political views despite promises to the contrary. He actively undermines editorial 
control. A few examples from his UK titles demonstrate a clear pattern: 
 

● Former reporters for News of the World shared that Murdoch “used to turn up 
unannounced -- you wouldn't know he was there. No jacket, sleeves rolled up, at the 
back bench, quite hands-on."64  

● Kelvin MacKenzie, a former editor for The Sun, said he “would hear from Murdoch on a 
daily basis" in the 1980s.65 

● Roy Greenslade, former senior editor at both The Sun and Sunday Times, observed, "As 
an editor you were never in any doubt about what pleased him."66 

● Former editor of the Sunday Times and The Times Sir Harold Evans told the Leveson 
Inquiry that “Mr Murdoch was constantly sending for my staff without telling me and 
telling them what the paper should be.”67  

● Former Sunday Times editor Andrew Neil told a House of Lords committee looking into 
media ownership in 2008, “On every major issue of the time and every major political 
personality or business personality, I knew what he thought and you knew, as an editor, 

                                                
63 Justin Berrier, FLASHBACK: How Fox's Biased Reporting Clouded The 2000 Election, November 6, 
2012, 
https://mediamatters.org/blog/2012/11/06/flashback-how-foxs-biased-reporting-clouded-the/191187.  
64  Mark Hosenball and Kate Holton, “Special report: Rupert Murdoch, a hands-on newspaperman,” 
Reuters, 19 July 2011, http://www.reuters.com/article/us-newscorp-murdoch-papers-
idUSTRE76I1IT20110719. 
65 Mark Hosenball and Kate Holton, “Special report: Rupert Murdoch, a hands-on newspaperman,” 
Reuters, 19 July 2011, http://www.reuters.com/article/us-newscorp-murdoch-papers-
idUSTRE76I1IT20110719. 
66 Mark Hosenball and Kate Holton, “Special report: Rupert Murdoch, a hands-on newspaperman,” 
Reuters, 19 July 2011, http://www.reuters.com/article/us-newscorp-murdoch-papers-
idUSTRE76I1IT20110719. 
67James Cusick, “Rupert Murdoch is ‘evil,’ former editor Sir Harold Evans tells Leveson Inquiry,” The 
Independent, 2011, http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/rupert-murdoch-is-evil-former-editor-
sir-harold-evans-tells-leveson-inquiry-7763811.html. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   22 

that you did not have a freehold, you had a leasehold ... and that leasehold depended on 
accommodating his views … Rupert Murdoch is obsessed with what his newspapers 
say. He picks the editors that will take the kind of view of these things that he has and 
these editors know what is expected of them when the big issues come and they fall into 
line."68 

 
Murdoch also has a habit of breaking promises about how news outlets will be run. For 
example, soon after taking over News of the World, Murdoch abandoned his pledge to run the 
paper with the Carr family which had sold the paper to him after running it for 80 years.69  
 
In another example, Fred Emery, a former Sunday Times assistant editor, said Murdoch told 
him in  March 1982 that he was considering firing then-Times editor Evans. Emery reminded 
Murdoch of his promise that editors wouldn't be fired without the approval of the independent 
directors. Murdoch answered, "God, you don't take all that seriously, do you?"70 When Murdoch 
acquired Times Newspapers Limited in 1981, he soon fired Evans as editor of The Times. 
Evans had been the twelfth editor at The Times in its nearly 200 year run. And Murdoch 
employed and fired five editors in just eleven years. In response to Murdoch’s testimony before 
Parliament on the phone hacking scandal, Evans wrote, “Political independence was only one of 
the promises he made and broke.”71 
 
In 2007, when Murdoch bought the Wall Street Journal, he promised the previous owners that 
he would maintain the paper’s journalistic integrity. However, the Journal has come under fire 
both inside and outside the newsroom for its rightward shift at the expense of transparency and 
objectivity.  
 
For example, during the 2016 election coverage, Journal staffers expressed dismay with the 
paper’s “galling” and “absurd” Trump coverage that they believed not only undermined the 
paper’s journalistic integrity, but also its competitive standing compared to the investigative 
wherewithal of The New York Times and The Washington Post.72 Despite the internal tumult, 
the Journal stayed the course after the election. For example, in February of this year, a memo 
was sent by Baker that “instructed editors to stop referring to the countries targeted in President 
Trump’s travel and refugee executive order as ‘seven majority Muslim countries’ in news 
coverage,”73 a move that divided the newsroom even more and paved the way for more staff 

                                                
68 Mark Hosenball and Kate Holton, “Special report: Rupert Murdoch, a hands-on newspaperman,” 
Reuters, 19 July 2011, http://www.reuters.com/article/us-newscorp-murdoch-papers-
idUSTRE76I1IT20110719. 
69 Ken Auletta, “PROMISES, PROMISES. What might the Wall Street Journal become if Rupert Murdoch 
owned it?” The New Yorker, 2 July 2007,  
http://www.newyorker.com/magazine/2007/07/02/promises-promises-2.  
70 Steve Stecklow, Aaron O. Patrick, Martin Peers, and Andrew Higgins, “In Murdoch’s Career, A Hand on 
the News,” Wall Street Journal, 5 June 2007, https://www.wsj.com/articles/SB118100557923424501. 
71 Harold Evans, “Harold Evans Responds To Murdoch,” The Daily Beast, 25 April 2012, 
http://www.thedailybeast.com/articles/2012/04/25/harold-evans-responds-to-murdoch.html. 
72 Tyler Cherry, “The Newsroom At Rupert Murdoch’s WSJ Is Fed Up With Its ‘Galling’ Pro-Trump 
Coverage,” Media Matters for America, 14 Oct. 2016, http://mediamatters.org/blog/2016/10/14/newsroom-
rupert-murdochs-wsj-fed-its-galling-pro-trump-coverage/213837. 
73Steven Perlberg, “Wall Street Journal Editor: Stop Calling The Travel Ban Countries ‘Majority Muslim’,” 
Buzzfeed News, 31 Jan. 2017, https://www.buzzfeed.com/stevenperlberg/wall-street-journal-editor-stop-
calling-the-travel-ban-count?utm_term=.hpkz1RZAB#.poMdmAEx5. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   23 

departures, including the Journal’s editorial features editor.74 
 
Jonathan Aitken, a Conservative MP, once summarised this tendency in the House of 
Commons as follows: “The plain fact is that Mr. Murdoch has strewn assurances and 
safeguards on newspaper and television ownership like confetti, all around the world, and that 
the more one examines those assurances the more one has to say that in far too many 
instances they have proved to be worthless”.75 

 
  

                                                
74 Rosie Gray, “Conflict Over Trump Forces Out An Opinion Editor At The Wall Street Journal,” The 
Atlantic, 10 Feb. 2017, https://www.theatlantic.com/politics/archive/2017/02/conflict-over-trump-forces-
out-an-opinion-editor-at-the-wall-street-journal/516318/. 
75 Hansard, House of Commons, 27 January 1981. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   24 

 

Part 4: The Murdochs’ disregard for, ways around, 
and plans to change the broadcasting standards 
 
Ofcom’s Invitation to comment for public interest test on the proposed acquisition of Sky plc by 
TwentyFirst Century Fox, Inc. states that: 

1.14 Subject to responses to this invitation to comment, we provisionally consider that all 
genres of content and all the broadcast standards objectives concerned are relevant to 
this public interest consideration. 

 
Firstly, it is important to look at evidence which demonstrates a lack of support for the 
Broadcasting Standards.  
 
This submission has argued that a frequent disregard for impartiality and accuracy, for example, 
would migrate from the US to the UK. It has demonstrated that these problems have already 
started to spread from the US to Australia. It is also worth looking in the other direction, to show 
that failures of journalistic integrity that were widespread in the UK, also spread to the US.  
 
Even while News of the World was under public pressure for phone hacking, Murdoch’s 
companies and news outlets continued to use these tactics elsewhere. In 2010, well after the 
news had broken of hacking in the UK, Media Matters senior reporter Joe Strupp investigated 
behaviour at Fox News; in doing so, Strupp reported on what anonymous sources at the 
network had told him. Years later, on September 2, 2016, reports surfaced that Fox News had 
sought Strupp’s phone records through almost certainly illegal means in order to identify these 
anonymous network sources.76 
 
In 2011, the U.S. Department of Justice and Federal Bureau of Investigation (FBI) reviewed 
allegations that News Corp.’s advertising division -- News America Marketing -- hacked into 
competitor Floorgraphics’ computers to steal information. The investigations failed to pinpoint 
those responsible. Years after Floorgraphics filed a lawsuit against News Corp., the salesman 
responsible for hacking Floorgraphics openly talked about receiving a preview of the company’s 
ad campaigns before their rollout.77  
 

                                                
76 Gabriel Sherman, “The Revenge of Roger’s Angels,” New York Magazine, 2 Sept. 2016, 
http://nymag.com/daily/intelligencer/2016/09/how-fox-news-women-took-down-roger-
ailes.html?mid=nymag_press. 
77 Eliot Caroom, “Alleged computer hacking of N.J. company by News Corp. subsidiary gets new 
attention,” The Star-Ledger, 18 July 2011, 
http://www.nj.com/business/index.ssf/2011/07/alleged_computer_hacking_of_nj.html. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   25 

There are also breaches that Ofcom have already cited with regard to Fox News’ willingness to 
breach existing rules. Notable examples include:  
 

1. During “routine monitoring,” Ofcom found three episodes in which Fox News host Sean 
Hannity’s coverage of the US elections was heavily biased in favour of Trump. The 
regulator said there were “no criticisms of Donald Trump’s policies, actions or integrity 
analogous to criticisms in the same areas made about Hillary Clinton.”78  

2. Ofcom ruled that Fox News violated election broadcast rules by airing pro-Brexit 
coverage on the day of the European Union (EU) referendum. An Ofcom spokesman 
said, “Following a careful investigation, we found that Fox News breached broadcasting 
rules by showing a discussion about the EU referendum while the polls were open on 
the day of the referendum.”79 The coverage breached rule 6.4 for programmes at the 
time of elections and referendums.80 

3. The Fox News programme that reported that Birmingham was a city “where non-
Muslims just simply don’t go” -- the heart of the “no-go zone” myth noted above -- also 
breached impartiality rules.81 Ofcom reported that the broadcast was “materially 
misleading and had the potential to cause harm and offence to viewers” in the wake of 
the Charlie Hebdo attack in Paris. 

4. Ofcom ruled that a Fox Extra broadcast on April 7 about whether abortion should be 
lawful in the US breached broadcasting rules because alternative viewpoints were 
completely excluded.82 

 
Fox's attitude to covering the 22nd March attack on Westminster shows it hasn't learned from 
these breaches and changed its approach significantly. 
 
Secondly, Fox-style tactics could legally spread to the UK despite the different regulatory 
regime.  
 
Some of the Murdochs’ tactics described above would not easily go without consequence in the 
UK. For example, the Ofcom Broadcasting code forbids politicians acting as newsreaders, 
interviewers or reporters unless there is an exceptional editorial justification. This would make it 
much harder to have the same kind of revolving door between a Fox-owned UK newsroom and 
Westminster as there is between the Fox-owned US newsroom and Washington.  

                                                
78 Ofcom, “Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin,” Issue Number 317, p. 22, 21 Nov. 2016, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/94271/Issue-317.pdf. 
79 Mark Sweney, “Fox News broke broadcasting rules with pro-Brexit views on EU referendum day,” The 
Guardian, 22 Aug. 2016, https://www.theguardian.com/media/2016/aug/22/fox-news-brexit-eu-
referendum-bbc-ofcom. 
80 Ofcom, “Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin,” Issue Number 311, p. 8, 22 Aug. 2016, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On
_Demand_Bulletin.pdf. 
81John Plunkett, “Ofcom criticises Fox News for calling Birmingham no-go zone for non-Muslims,” The 
Guardian, 21 Sept. 2015, https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/ofcom-criticises-fox-news-for-
calling-birmingham-no-go-zone-for-non-muslims. 
82Ofcom, “Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin,” Issue Number 311, p.12, 22 Aug. 2016, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/88750/Issue_311_of_Ofcoms_Broadcast_and_On
_Demand_Bulletin.pdf. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   26 

 
However, other tactics to distort the truth and alter public opinion for political gain are permitted 
under UK regulations. For example, the decision of what stories to cover is not governed by 
Ofcom’s impartiality rules. Fox News is free to use its share of voice to turn a fringe story into a 
massive media circus. This concern was noted by the Secretary of State in her recent letter 
about the acquisition:  
  

The parties contend that the requirements of impartiality in the Broadcasting Code 
provide a significant constraint on the ability of owners to exert control over the output of 
Sky News. However, while Ofcom considered these requirements to be relevant, in its 
report on the 2010 bid Ofcom concluded that they did not adequately address all 
potential concerns in particular because they “would not necessarily prevent an 
individual with control of a media organisation from influencing the news agenda through 
the selection or omission of stories”.83 

 
Perhaps more importantly, after the fact enforcement will not prevent the damage Fox News’ 
tactics will have on British public opinion and the overall state of public discourse. Fox’s tactic of 
quickly amplifying false news to the extent that even denials feed the story and further impact 
public opinion cannot be stopped by after the fact intervention. Given both Murdoch’s disregard 
for the rules and Fox News’ run ins with regulators here in the UK, it is very reasonable to 
assume that the “Fox effect” will continue to be a problem.  
 
Finally, there is significant evidence to conclude that the Murdochs will attempt to dilute existing 
broadcasting standards in the UK.  
 
In the US, Murdoch has worked for years to ease regulations on media consolidation. During 
the Clinton administration, he mobilised Republican support when the then-Federal 
Communications Commission (FCC) chairman, Reed E. Hundt, launched an investigation into 
whether News Corp. violated commission rules in its acquisition of television stations to form the 
Fox Network.84 After being confronted by Murdoch’s then-chief lobbyist, the FCC granted News 
Corp. a waiver, permitting Murdoch’s network to remain intact. The deal was later determined to 
be in violation of the rules. This marked the first of many successful attempts by Murdoch to win 
exemptions and expand his company.85 Marking the height of Murdoch’s influence in 
championing deregulation in the US media landscape, the mogul was asked by President 
Trump in January 2017 to submit the names of possible nominees for FCC chairman.86  
 
Murdoch has also successfully pressured UK governments from different parties. Similar to the 

                                                
83 Bradley, Karen, “To Jeffrey Palker and James Conyers” 3 March 2017. 21st Century Fox Inc. and Sky 
Plc. European Intervention Notice. DCMS website 
www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/596538/20130303_Sky_letter_FINAL.pdf.  
84 Jo Becker, “Murdoch, Ruler of a Vast Empire, Reaches Out for Even More,” New York Times, 25 June 
2007, http://www.nytimes.com/2007/06/25/business/media/25murdoch.html. 
85 Jo Becker, “Murdoch, Ruler of a Vast Empire, Reaches Out for Even More,” New York Times, 25 June 
2007, http://www.nytimes.com/2007/06/25/business/media/25murdoch.html. 
86 Gabriel Sherman, “Megyn Kelly’s Departure Is A Big Clue About the Future of Fox News,” New York 
Magazine, 3 Jan. 2017, http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/01/megyn-kellys-departure-is-clue-
about-future-of-fox-news.html. 



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   27 

waiver News Corp won from the FCC, Rupert Murdoch’s influence was clear on the final 
Broadcasting Act, 1990. This Act introduced a ban on foreign ownership of TV stations, but 
exempted Rupert Murdoch, whose new Sky TV was a satellite service. The same Act 
introduced new cross-media ownership rules, which did apply to satellite TV, but exempted 
Rupert Murdoch because he was foreign. Then, one year later, when Sky had to merge with 
BSB, to avoid going bust, Murdoch had to admit he was now a British operator but “managed to 
squeeze through yet another loophole in the law with Maggie’s blessing … the rules were being 
bent every which way to Rupert could get his way”.87   
 
In May 1995, Conservative Government proposals to limit media ownership to 20 percent of 
market share was met with such hostility by Murdoch-owned media that the government 
dropped the plan. The Labour Government under Tony Blair also refused to take on the 
Murdoch media over the issue of media plurality. Blair’s Deputy Prime Minister John Prescott 
commented “he buys influence, doesn't he? I mean, how did he get us to change our media 
laws to give him cross-media control? That requires government to agree.” And Murdoch’s 
influence over the Blair government was confirmed by Conservative peer Lord Fowler, who 
steered the 2003 Communications Act through the House of Lords. Fowler says that a late 
amendment to this law which made it possible for Murdoch to bid for BSkyB “had come straight 
from Number 10”.88  
 
As the Murdochs have already influenced one of the key Acts of Parliament that are germane to 
this review, it is highly likely that they may try to carve out exceptions or changes to another 
one, the Broadcasting Act. Indeed, in 2009, James Murdoch referred to Broadcasting Act 
standards objectives as “authoritarianism,” implying that the Murdochs may have set their sights 
on weakening broadcasting standards regulations.89 
 
Additionally, the behaviour of the Murdochs and of executives and lobbyists paid by them 
around the 2010-11 BSkyB bid shows a clear intent to obtain and use inappropriate information 
about a quasi-judicial process, to their commercial advantage. For example, Fred Michel, a 
senior lobbyist, wrote to his employer James Murdoch on 24 January 2011 saying “Managed to 
get some infos on the [Secretary of State’s] plans for tomorrow, though absolutely illegal”. This 
referred to advance notice on the planned release of a key Ofcom report to Parliament. Less 
than two weeks earlier, Michel had written to James Murdoch saying that the minister had asked 
them to “find as many errors as we can in the Ofcom report” (which they had obtained advance 
sight of before its release), and asking for “some favourable op-ed coverage” in The Sun.90  

                                                
87 Paul Barry, “Breaking News, Sex, Lies and the Murdoch Succession”, Allen and Unwin, p.61.  
88 Murdoch’s Scandal, film transcript. Available at: http://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/murdochs-
scandal/transcript/. 
89James Murdoch. “The Absence Of Trust.” 2009 Edinburgh International Television Festival, Edinburgh 
International Conference Centre, Edinburgh. 28 Aug. 2009. http://image.guardian.co.uk/sys-
files/Media/documents/2009/08/28/JamesMurdochMacTaggartLecture.pdf.. 
90 James Murdoch, “Oral evidence to The Leveson Inquiry”, 25 April, 2012, afternoon, p.11, 
www.levesoninquiry.org/uk/wp-content/uploads/2012/04/Transcript-of-Afternoon-Hearing-24-April-
2012.pdf. For a record of the many meetings between News Corporation representatives and politicians 
during this time, see Exhibit KRM19, www.levesoninquiry.org/uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit-
KRM-18.pdf and www.levesoninquiry.org/uk/wp-content/uploads/2012/04/Exhibit-FM-1.pdf.   



 

Murdoch’s Fox Effect, Media Matters for America and Avaaz   28 

Conclusion: Fox’s bid to take full ownership of Sky 
presents material public interest issues and should 
be stopped  
Rupert Murdoch has expressed a clear desire for Sky News to become more like Fox News. For 
example, House of Lords committee minutes reveal that Murdoch wants Sky News to more 
closely resemble Fox News.91  
 
If he and his companies were to take on sole ownership of Sky, he would have the power to 
reshape Sky in Fox’s image. The experience of the US shows that Fox has tested and perfected 
a series of tactics to use broadcast news to create widespread belief in false news stories which 
result in political outcomes. The experience in Australia shows that he will replicate Fox in other 
countries by significantly altering Sky news. Experience in both the US and the UK shows that 
Murdoch’s promises with regard to journalistic integrity and editorial independence cannot be 
trusted. And again evidence from both countries shows that Rupert Murdoch is willing to use his 
share of voice to achieve policy goals for both general political purposes and to alter the 
regulatory regimes relevant to his companies.   
 
The serious corporate governance and compliance issues at Murdoch companies on both sides 
of the Atlantic also demonstrates a lack of genuine commitment to standards objectives, and the 
difficulty of regulating the companies. They additionally raise significant questions about the 
Murdochs’ fitness and propriety to hold a UK broadcast licence.  
 
It is therefore incumbent upon Ofcom to recognise that there is a serious material public interest 
issue on broadcasting standards and to recommend that the Secretary of State should refer the 
case to the Competition and Markets Authority (CMA) for further analysis.92  
 
 
 

                                                
91 Owen Gibson, “Murdoch wants Sky News to be more like rightwing Fox,” The Guardian, 24 Nov. 2007, 
https://www.theguardian.com/media/2007/nov/24/bskyb.television. 
92 Additional submissions by Avaaz and other organisations to this March 2017 Ofcom consultation 
process also demonstrate serious a material public interest issue with regard to plurality that Ofcom 
should also recommend be referred to the CMA by Secretary of State, and outline why Ofcom should 
declare the Murdochs not fit and proper under the licensing regime.  


